Na przestrzeni ostatnich lat można było zaobserwować znaczny wzrost osiągów i zasięgów samochodów elektrycznych. Właściciele tego typu pojazdów mogą liczyć również na dynamiczny rozwój technologii pozwalających na ich naładowanie w coraz szybszy i prostszy sposób. Jeszcze do niedawna jednym z największych problemów, zaraz po wysokiej cenie auta zasilanego prądem, była mocno ograniczona liczba stacji ładowania. Na chwilę obecną na rozbudowę infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych decyduje się coraz więcej przedsiębiorców, dotyczy to także właścicieli supermarketów i centrum handlowych.
Punkty ładowania wolnego i szybkiego
Na dzień dzisiejszy dostępnych jest wiele rodzajów punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Moc doprowadzanego prądu zależy od zastosowanej ładowarki. Mogą one dostarczać prąd stały lub zmienny. Do dyspozycji są punkty wolnego i szybkiego ładowania. W przypadku tych pierwszych możliwe jest naładowanie akumulatora pojazdu do pełna w przeciągu sześciu godzin (moc poniżej 4 kW). Na szybkość ładowania wpływ tez pojemność posiadanej baterii. Punkty przyspieszonego ładowania prądem zmiennym skracają ten czas do czterech czy nawet trzech godzin. Mają one moc od 7 do 22 kW. Na rynku dostępne są też punkty ładowania błyskawicznego, które średnio mają powyżej 40 kW, ale mogą osiągnąć moc nawet 120 kW. Pozwalają one na naładowanie akumulatora niemalże do pełna w przeciągu kilkudziesięciu minut. W Polsce najczęściej spotykane są punkty wolnego ładowania, ale nie wszystkie modele pojazdów elektrycznych mogą z nich korzystać w standardowy sposób. Wolnym punktem ładowania jest też zwykłe gniazdko elektryczne w domu czy w miejscu pracy. W innych krajach europejskich w zdecydowanej większości, komercyjne i uliczne stacje ładowania samochodów elektrycznych wykorzystują punkty szybkiego ładowania.
Stacje ładowania samochodów – jakie są dostępne rodzaje złączy?
W zależności od tego jaki prąd wykorzystuje dana ładowarka, wykorzystywany jest inny typ złącza. W przypadku prądu stałego mowa jest o złączach DC a przy prądzie zmiennym o złączach AC. Najpopularniejszymi złączami AC są: tradycyjna trzybolcowa wtyczka, Industrial Commando IEC 60309, American Type 1 SAE J772, Europejski Typ 2 Mennekes. Ze złączy DC wymienić można: Japoński JEVS CHAdeMO, złącze marki Tesla, European Combined Charging System CCS.